In het verleden vond concurrentie plaats tussen grote (vaak) internationale ondernemingen. In de concurrentiestrijd was geen plaats voor kleine ondernemingen; die vochten onderling hun eigen strijd uit. Tegenwoordig kunnen kleinere ondernemingen een luis in de pels zijn bij grote internationals. Dit kan zorgen voor geweldige, onbegrensde mogelijkheden. Wel dient de onderneming qua procedures en processen daarop al ingericht te zijn.

If you think you are too small to make an impact,

Try sleeping with a mosquito in your room

Picnic concurreert met grote supermarkten

Welke MKB-ondernemer droomt er nu niet van om de welbekende “footprint” achter te laten met zijn of haar bedrijf. Door snelle ontwikkelingen op o.a. technologisch gebied en door het slim benutten van het gebrek aan (financiële) historie is dit tegenwoordig een interessant fenomeen. Een mooi voorbeeld hiervan is de online supermarkt Picnic. Picnic is pas in 2015 gestart in Amersfoort. Door slim na te denken over de distributiemethode, waardoor schakels in het distributieproces kunnen worden overgeslagen en door het ontbreken van fysieke winkels (de historie), is het Picnic gelukt om na een paar jaar in verschillende delen van Nederland actief te zijn. Een dergelijke kleine onderneming zal ongetwijfeld een terugkerend punt zijn op de agenda van de grote concurrenten zoals Albert Heijn.

 

Nu kunt u natuurlijk inbrengen dat Picnic al lang geen kleine onderneming meer is. Zeker niet nadat verschillende partijen begin 2017 € 100 miljoen hebben geïnvesteerd in de onderneming. U heeft helemaal gelijk. Maar vergeet niet dat Picnic gestart is met een (geniaal) idee. Bovendien is Picnic klein in vergelijking met concurrenten (Jumbo, Albert Heijn).

Wat mij betreft bewijst dit dat elke geniaal idee, dat daadwerkelijk vernieuwd is, de spreekwoordelijke luis in de pels kan gaan worden van multinationals: ook uw onderneming!

Randvoorwaarden voor exponentiële groei

Elke week komen er nieuwe plaatsen bij waar Picnic bezorgt. De explosieve groei is vooraf gegaan door het opzetten van een goed geoliede organisatie. O.a. finance, management informatie en bijbehorende processen en procedures zijn reeds ingericht als ware het een grote onderneming met een bijbehorende omzet. De ervaring van de oprichters van Picnic met groeiende ondernemingen, heeft hieraan een goede bijdrage geleverd.

Durf dus te dromen dat ook uw MKB-onderneming kan gaan concurreren met de grote spelers in uw branche. De groei kan worden gefaciliteerd door een goed gestroomlijnde interne organisatie. Hierbij kan een ervaren financieel directeur of CFO u uitstekend helpen.