Crisis of geen crisis in het MKB?

Op 29 juni 2017 organiseerde het SRA, een netwerkorganisatie van 370 zelfstandige accountantskantoren met 900 vestigingen in Nederland, een dag waarin accountants en adviseurs werden bijgepraat over risicomanagement in het MKB. Arnoud Griffioen mocht namens Parttime CFO en AG Financial & Turnaround Management twee sessies verzorgen.

Het MKB anno 2017: crisis of geen crisis?

De kranten en diverse onderzoeken staan vol goede berichten: de omzet van MKB-ondernemers stijgt, de winsten stijgen nog meer en de kasstromen zijn goed. Kortom, het heeft er alle schijn van dat het goed gaat met de MKB ondernemingen in Nederland. Maar schijn bedriegt: in veel bedrijfstakken zijn afgelopen jaren veranderingen geweest, die hebben gezorgd voor een fundamentele wijziging in de bedrijfstak.

Het heeft er alle schijn van dat het goed gaat met de MKB ondernemingen in Nederland. Maar schijn bedriegt.

Een voorbeeld hiervan is de horeca. Hotels, restaurants en cafés zien omzet, winst en cashflow verbeteren en hebben zorgen over personeel (zowel qua loonontwikkeling als het krijgen van goed personeel).

Ontwikkelingen in de laatste 20 jaar

Als je de ontwikkelingen van de laatste 200 jaar horeca op een rij zet, zie je dat branchevreemde ondernemingen ‘game changers’ zijn op de markt.

Sommige game changers zijn reeds 20 jaar actief, maar gezien de ouderdom van de gevestigde namen, mag gesproken nog steeds gesproken worden van ‘nieuwkomers’. Deze game changers zorgen ervoor dat in de horeca fundamentele zaken zijn veranderd:

  • De wijze waarop ondernemingen hun doelgroep bereiken
  • De wijze waarop klanten hun vlucht of hotel boeken
  • De wijze waarop mensen met elkaar communiceren
  • De wijze waarop de doelgroep informatie tot zich neemt
  • De wijze waarop mensen foto’s met elkaar delen
  • En de wijze waarop mensen entertainment beleven

Van dag tot dag lijkt er niet veel te veranderen in de omgeving, maar als je 20 jaar terug kijkt, zag de wereld er heel anders uit.

You know what is weird? From day-to-day nothing seems to change, but pretty soon everything is going to be different.

Assumptiecrisis

Het niet-onderkennen van dergelijke veranderingen wordt door Jan Adriaanse de ‘assumptiecrisis’ genoemd; de financiële resultaten van een onderneming zijn goed, maar heeft zich een structurele wijziging voorgedaan in de omgeving van de onderneming die traditionele veronderstellingen (assumpties) die bestaan rondom de onderneming of de bedrijfstak ter discussie stellen.

Wat mij betreft zit de horeca midden in een dergelijke crisis. Lokale hotelondernemers in Amsterdam zien geen negatieve invloeden van Airbnb, maar zonder Airbnb zouden de kamerprijzen en bezettingen nog hoger zijn geweest. Hoe kan het dat ondernemingen die recentelijk zijn opgericht (zoals Delivery Hero in 2011) inmiddels enkele miljarden euros waard zijn? En hoe snel is Booking.com een niet meer weg te denken macht in de branch geworden?

Ondernemers doen er goed aan om niet slechts te kijken naar de financiële resultaten van hun onderneming en dan te bepalen of er sprake is van een crisis, maar doen er verstandig aan om ook niet-financiële indicatoren mee te wegen en tijdig actie te ondernemen en bij te sturen.

Voor meer informatie over anticiperen op veranderingen in uw omgeving in combinatie met uw financiële performance, kunt u met ons contact opnemen.

Neem vrijblijvend contact met ons op